2009. február 8., vasárnap

Holdnéző udon

Régi japán szokás az ősz első teliholdjában való gyönyörködés. Ilyenkor, a Tsukimi ünnepén, baráti társaságok gyűlnek össze és csendben nézik a holdtöltét. Tradícionális ételek is társulnak a szertartáshoz, ezek egyike a Tsukimi udon, szabad fordításban holdnéző metélt. Ez az étel egy leves sok tésztával (vagy inkább tészta némi levessel), egy tojással a tetején, amely a holdat jelképezi. Amit én készítettem, az csak részben hasonlít az eredetire és az aktualitása is erősen sántít, mert igaz ugyan, hogy ma este telihold van, de semmiképpen nem az ősz első teliholdja, hacsak nem a déli féltekéről vizsgáljuk az esetet.



Hozzávalók:
-udon (japán tészta, szárított formában árulják) (fejenként 1-2 kis csokor)
-dashi alaplé, pl. *kombu dashi (fejenként kb. 1,5 dl)
-mirin (rizs alapú bor) (én ezt kihagytam, épp nem volt itthon)
-szójaszósz (1,5 ek. fejenként)
-tojás (fejenként 1 db.)
-újhagyma (fejenként 1-2 szál)
-só

*A dashi alaplé elkészítéséhez 1-2 nagyobb darab szárított tengeri moszatot kell 30 percig vízben áztatni, majd az egészet lassú tűzön hevíteni és forrás előtt kivenni a vízből az algát. Én vasárnap este lévén nehezen tudtam volna moszatot szerezni, ezért az újhagymák fehér részeivel, lime levéllel, narancsvirággal és balzsamecettel próbáltam olyan levet készíteni, amelynek van is valami íze.

Az elkészítés (miután az alaplén túl vagyunk):
Tedd a tésztát forrásban lévő tiszta vízbe és főzd 2 percig! Egy másik edényben melegítsd fel az alaplevet, add hozzá a szójaszószt (és a rizsbort, ha van neked) és ízesítsd sóval! Szűrd le a tésztát, majd tedd az alaplébe és forrald együtt a levest még két percig. Az eredeti recept szerint a levest ezen a ponton szervírozni kell és tányéronként egy tojást rá kell ütni, de én itt is tettem egy vargabetűt, hogy kevésbé legyen nyers a tojásom: a fazékban lévő leves tetjére ütöttem a tojást és fedő alatt lassú tűzön forraltam még egy picit, amíg a fehérje fehér nem lett. Tálaláskor szórd rá a hagyma felaprított zöld szárát és ízlés szerint még egy kis szójaszósszal is meglocsolhatod.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A megjegyzésed a blog moderátorának jóváhagyása után fog megjelenni. (Sajnos nagyon sok spam érkezik.)