2011. május 11., szerda

Gombás csirkeragu szamorodnival

Egy Jura vidéki klasszikus recept adaptációjaként született ez a fogás, amelyhez a régió erősített bora, a vin jaune (sárga bor) helyettesítésére kellett egy hazánkban is fellelhető fehérbort találnom. Bevallom, a francia italt még nem kóstoltam, így kénytelen voltam a fantáziámra és az interneten fellelhető információkra hagyatkozni. Száraz, mégis erős és különleges borként a szamorodni jutott eszembe, így az összetevők kiválasztásának a legnehezebb részén túl vagyunk - gondoltam. Egy másik fontos alapanyag a kucsmagomba lett volna, amely egyébként elvileg mostanában is fellelhető az erdőkben, de ehhez sajnos megintcsak nem volt szerencsém, túl száraz az idő, a hétvégi kirándulásunk alkalmával egy fia gombával sem találkoztunk. Marad a szárított.

Ha még nem csináltad, vagy ha profi vagy benne, mégis szeretnéd feleleveníteni, a csirkét így kell feldarabolnod.

És a recept:

- Egy egész csirke (kb. 1,5 kg)
- 1 nagy fej hagyma
- 4 kisebb gerezd fokhagyma
- 60 g vaj
- 35 dkg szárított erdei gomba
- 4 dl száraz szamorodni
- 2,5 dl tejföl
- só, bors

1. Áztasd be a szárított gombát és vágd fel a csirkét!
2. lisztezd be egész enyhén a csirke darabokat!
3. Olvaszd meg a vajat egy nagy edényben kis-közepes lángon, majd helyezd bele a csirke darabokat! Egy rétegben, bőrrel lefelé helyezd el őket a serpenyőben, hagyd 5 percig pirulni, de ne barnítsd! Fordítsd meg őket, és úgy is süsd 5 percig!
4. Vedd ki a csirkét a serpenyőből, tedd félre, és a helyére szórd bele az apróra vágott hagymát és a késsel összelapított fokhagyma gerezdeket, majd süsd kb. 15 percig, anélkül, hogy megbarnítanád!
5. Öntsd fel a hagymát (déglace) a bor felével, majd helyezd vissza a csirkét, sózd, borsozd, add hozzá a gombáról lejövő, kb. 6 dl levet, és párold fedő alatt 1 és negyed órán át, félidőben megfordítva a húsdarabokat!
6. Ellenőrizd, hogy megfőtt-e a hús, nagyon omlósnak kell lennie, de ne legyen "főzelék"!
5. Vedd ki a csirke darabokat az edényből, és tedd a helyükre a gombát, főzd 10 percig, majd adj hozzá még egy kis bort és a tejfölt! Hagyj egy pohárka bort a legvégére (és persze kóstold is meg, ha ezt még nem említettem volna - egyébként ez a recept nem itatja a szakácsot, mert a tokajis üveg csak fél liter, alig marad mit szopogatni főzés közben)! Redukáld a szósz térfogatát a felére, állítsd be a sót, ha kedved tartja, szűrd át (én nem tettem, mert szeretem a darabkákat benne), majd tedd bele vissza a csirkét, adj hozzá egy utolsó pohárka bort és rottyints rajta egyet, majd hagyd pihenni egy kicsit!
Ça y est!

Én kuszkusszal készítettem, recept: itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A megjegyzésed a blog moderátorának jóváhagyása után fog megjelenni. (Sajnos nagyon sok spam érkezik.)