2007. október 24., szerda

Paella Valenciana

Ilyet még nem készítettem - gondoltam magamban vendégvárás előtt. Körülnéztem a neten, találtam is sűrű-valenciai dialektusban íródott recepteket, amelyek egytől egyig firtatják a valenciai paella privilégiumát az ősi ibériai gasztrotörténelem kezdetére visszavezethetően. A valenciaiak szerint az eredeti paella időtlen idők óta a Valencia földjén megtalálható alapanyagokból készül, amelynek fő alkotóelemei a nyúl- és csirkehús, a garrofó, azaz a kizárólag Valenciában termő bab (nagyanyám ugyanezt paszulynak hívta), a zöldbab, amelynek persze csakis a Valenciában őshonos fajtája használandó (batxoqueta), illetve a csiga, amely oly jellemző a paella őshazájára. [Egy kérdésem maradt csak a főzés előtt: vajon a rizs is őshonos Valenciában?] A valenciaiak a ma mégoly divatos, színes garnélás-kagylós paellát elismerik ugyan élelmiszernek, de az bizonyítottan a szegények eledeleként alakult ki, minthogy a kevésbé tehetős tengerparti népek nem tehettek szert minden nap nyúlra, csigára.
A recept szerintem nem annyira sikkes csodát ígérő ételt rejt maga mögött, mint inkább a paprikás krumplihoz fogható tradícionális egyszerű eledelt.
Lehel piac, nyúlbeszerzés, nyúl anatómiai vizsgálata, darabolás. A nehezén túlvagyunk. Íme a recept:

Hozzávalók fejenként:
-csirke 15 dkg
-nyúl 15 dkg
-garrofó (tarkabab) 7 dkg
-paradicsom leve 3 evőkanál (friss paradicsomból)
-zöldbab 2,5 dkg
-olíva olaj 5 ek.
-sáfrány
-csemegepaprika (őrölt, édes)
-rizs 125 g , más recept szerint (és szerintem is) kevesebb, kb. ennek a fele
-víz
-só
-csiga (láttam olyan elvetemültet, aki kagylóval helyettesítette)
-citrom (a díszítéshez)

Elkészítés:
1. Olajon (+pici só) pirítani a feldarabolt csirkét és nyulat közepes lángon, aranybarnára
2. A zöldséget (bab, zöldbab) belerakni, pár percig puhítani
3. Közepére lyukat, bele a paradicsompürét, amikor sötétedik, akkor bele a paprikát, majd eltüntetni a lyukat, lazán összekeverni (mindezt ne sokáig, a paprika odaéghet!), majd vízzel feltölteni az egész paellát, hogy ellepje
4. 30 percig főzni, sózni
5. Bele rizs, sáfrány, szükség szerint kis víz utánpótlás
6. Felforralni, majd nagy (? szerintem naggyal indítani, majd forrás után egész kicsi) lángon puhára főzni a rizst
7. Pihentetni néhány percig, tálalni (citrommal díszíteni), megenni. :)

Mindez képekben (garrofó nélkül):









Csiga, vagy nem csiga? (A kérdés másként: 'Csiga, vagy vendégek?')
Még nem mertem tenni bele. Talán majd legközelebb. Ami biztos, ha csiga, akkor pálinka is kell.

Mi illik hozzá?
A valenciaiak képein vörösbort láttam, szerintem egy rozé illhet hozzá, de a vörös is rendben van. Az általam választott Kadarka túl fűszeres ide.

Eredmények:
-A vendégségnek tetszett. Nekem kevésbé, túl vizenyős lett.
-Másodszor (ma) is megpróbáltam a maradék nyúlból, vendégek és garrofó nélkül. Még vizenyősebb lett. Hogy a bánatba' kell eltalálni, hogy az adott rotyogó paellához mennyi rizs kell, hogy pergős legyen amikor megfő? Ősvalenciai intuíció? Vagy csak szimplán gyakorlat? Nem szeret engem a rizs, semmilyen ételben.

3 megjegyzés:

  1. Képet nem készítettél?
    Nekem egyszer egy ismerősöm,aki akkor tért vissza Spanyolországból ösztöndíjról, igazi paellakészítő edényben főzte eme eledelt,igen nagy,kerek,lapos szélű lábosban,mind a négy gázlángra szükség volt az elkészítéséhéhez és hosszú időre.Azért a tied is biztos finom volt,nem kétséges!

    VálaszTörlés
  2. Már vannak képek is. :)
    Az eredeti receptben is spéci edényben főzték az utcán. Valenciában minden ősszel megrendezik a paella fesztivált, nagy ünnep lehet.

    VálaszTörlés

A megjegyzésed a blog moderátorának jóváhagyása után fog megjelenni. (Sajnos nagyon sok spam érkezik.)